De primære sanser

De primære sanser danner fundamentet for den motoriske udvikling, hvis de altså er velstimulerede. Derfor er det meget vigtig, at du stimulerer og leger med dit barn, fra det er nyfødt.

De primære sanser er labyrintsansen, taktilsansen og kinæstesisansen. Disse sanser vil i en naturlig rækkefølge sætte gang i en række reflekser, der får det lille barn fra liggende til stående stilling.

Dette sker helt af sig selv hos mange børn, men af forskellige årsager skal nogle børn have en hjælpende hånd – via den rette stimulering. Ingen kan gøre for, at de har vanskeligheder med sanseintegrationen, men man kan gøre noget ved det. Jo før jo bedre!

Barnets grundmotorik udvikles inden for de første 18 måneder. Derefter skal de voksne sørge for at stimulere barnet dagligt, så barnet kan udvikle sig og forfine kropsfornemmelsen. Nedenfor er en kort gennemgang af de primære sanser. Jeg håber, at det vil give et billede af sansemotorik og skabe en fornemmelse af, om dit barn kan have gavn af stimulering.

Hovedbalancesansen – Labyrintsansen

Hovedbalancesansen er en af vores vigtigste sanser, som i samarbejde med synet, følesansen og muskel-ledsansen hjælper os med at holde balancen og orientere os i forhold til omgivelserne.

Når vi har en velstimuleret hovedbalancesans, vil øjnene have lettere ved at fokusere på et bestemt punkt. En evne som specielt er vigtig for børn når de skal lære at læse i skolen, evnen vil her hjælpe barnet til at fokusere på bogstaverne og skabe mening i det de læser.

Når hovedbalancesansen har optimale forhold, kan barnet bevæge/dreje hovedet i alle retninger – mange gange om dagen uden at blive utilpas. Dette gælder selv nyfødte børn. Børn bør gynge, svinge, trille, slå kolbøtter og snurre i deres lege, for at stimulere hovedbalancesansen. Hvis et barn ikke kan lære at cykle, kan det være tegn på, at denne sans er understimuleret.

Som udgangspunkt skal alle mennesker kunne dreje fem gange rundt om sig selv uden at blive svimle. (Prøv engang; stå op og drej 5 gange rundt om dig selv. Kan du ikke dreje rundt uden at blive svimmel, bør du træne denne sans).

Symptomer på understimuleret hovedbalancesans kan være, at barnet:
•  græder ved skift af stilling, dette gælder også nyfødte
•  har svært ved maveliggende hovedløft
•  ikke bryder sig om at blive tumlet med eller gynget
•  kan have svært ved at koncentrere sig og sidde stille
•  kan virke klodset, og støder ind i ting og sager
•  bliver køresyg
•  har svært ved at cykle eller undgår helt cyklen
•  fravælger lege hvor balance indgår
•  har alt for megen ”fart over feltet” hele tiden og kan ikke fordybe sig
•  har dårlige øjenbevægelser

Aktiviteter, der stimulerer hovedbalancesansen:
•  dans rundt med dit barn
•  benyt redskaber der kan gynge og/eller svinge
•  slå kolbøtter og vejrmøller
•  tril og lav tumlelege med det lille barn
•  lege hvor hovedet hænger nedad
•  balancer med genstande i hånden eller på hovedet
•  lad det større barn trille på forskellige underlag, meget gerne i naturen
•  inspirer til lege hvor balance indgår, f.eks. at kravle op og hoppe ned

Motorisk vejledning - koncentration

Følesansen – Taktilsansen

Følesansen er den første færdigudviklede sans, den udvikles allerede i fosterets 6 uge. Den består af en masse receptorer – som sidder i hud, slimhinder (øjne, mund og næse) og vores indvolde – og registrerer alle typer af berøring. Alt fra vinden der strejfer din kind, til dansepartneren som træder dig over foden.

Huden er vores største sanseorgan. Her aktiveres følesansen blandt andet ved berøring eller temperaturforskelle, og sender derefter impulser til hjernen som registrerer følelsen. Følesansen giver altså kroppen information om omgivelserne, den fortæller om vi rører ved noget eller bliver rørt ved, og hjælper os med at fornemme omgivelserne. På den måde forberedes kroppen på sanseindtrykket.

Symptomer på understimuleret følesans kan være, at barnet:
•  har svært ved at finde ro ved amning
•  har dårligt søvnmønster; ”sjatsover”
•  sover uroligt og vågner hurtigt, med for lang puttetid
•  ikke vil ligge på maven
•  leger helst alene eller højst med en anden
•  skubber, slår, bider eller skriger af andre børn
•  ikke har lyst til at være alt for tæt
•  kun vil kramme når det selv bestemmer tempoet
•  har problemer med vaskemærker og sømme i tøjet
•  ikke bryder sig om at få fedtede fingre
•  ikke går barfodet
•  er kræsen og fravælger mad med særlig konsistens
•  hader brusebad og hårvask
•  ikke kan lide at få klippet negle og børstet tænder
•  har det svært med sociale relationer
•  har lavt selvværd

Aktiviteter der stimulerer følesansen:
•  hud-til-hud kontakt
•  massage af alle former på den bare hud
•  en tur i svømmehallen eller badekarret
•  frottering
•  sanselege, hvor barnet har hænder og eller fødder på forskellige materialer
•  fodbad, gerne fod-spa-bad

Motorik - stimuler dit barns følesans med massage

Muskel-ledsansen – Kinæstesisansen

Denne sans sidder omkring alle vores led, muskler og sener, og fortæller hjernen hvor arme og ben er i forhold til den øvrige del af kroppen. Denne sans sørger for at koordinere vores bevægelser.

Når du skal op ad en bakke, vil hjernen sende den korrekte information ud i kroppen, så du sætter fødderne korrekt, bruger den optimale muskelspænding og bøjer leddene i præcis den rette vinkel. Du kender situationen, hvor du skal løfte en genstand og enten bruger for mange kræfter, fordi du tror genstanden er meget tungere, eller det modsatte hvor du bruger for få kræfter.

Muskel-ledsansen er afhængig af de to ovenstående sanser. Hvis ikke føle- og labyrintsansen er velstimuleret, vil muskel-ledsansen afsløre det i kraft af upræcise og ukoordinerede bevægelser.

Symptomer på understimuleret muskel-ledsans kan være, at barnet:
•  har upræcise bevægelser
•  virker klodset, går ofte ind i ting og vælter ting
•  kan have mange blå mærker på specielt skinneben
•  hurtigt bliver træt ved fysisk aktivitet og har behov for pauser
•  ikke spiser så pænt
•  enten holder for fast eller for slapt på genstande
•  kan virke tung, som en sæk kartofler
•  er senere motorisk udviklet end jævnaldrende
•  ikke har stor lyst til at prøve nye ting
•  løber og hopper med tunge fødder

Aktiviteter der stimulerer sansen:
•  leg i naturen
•  ud at lege på ujævne underlag
•  klatre, krybe, kravle, hoppe, balancegang osv.
•  skubbe- og trækkelege
•  kravl på væltede træstammer, også når de er våde
•  brydelege

Motorik for skolebørn, motorisk afklaring, uroligt barn
Share